رزومه خود را در دست بگیرید، انگشت شست به احتمال زیاد در اواسط صفحه قرار میگیرد. اغلب کارفرما اولینباری که رزومه را بررسی میکند، ۱۵ تا ۳۰ ثانیه وقت میگذارد و فقط نیمهبالایی رزومه را میبیند. بنابراین باید مهمترین اطلاعات، در نیمهبالایی صفحه و بالای انگشت شست قرار گیرد و اطلاعات موجود در پایین انگشت شست، در تایید پیغامی باشد که در نیمه بالا، رساندهاید. در همین مدتزمان کوتاه، کارفرما درباره توانایی شما تصمیم میگیرد و در صورتی که تشخیص دهد، تواناییِ قابل ارائهای دارید، زمان بیشتری را به بررسی رزومه اختصاص میدهد، در غیر این صورت پرونده شما کنار گذاشته میشود. کارفرما فرصت یافتن اطلاعات مرتبط در رزومه را ندارد و باید اطلاعات را در سینی نقرهای با تشریفات به او تقدیم کنید.
توجه داشته باشید که رزومه شما زندگینامه شما نیست، بلکه بیانکننده توانمندیهای شماست و هدف از ارائه آن به دست آوردن فرصت مصاحبه است نه شغل. این شما هستید که شغل را به دست میآورید.
در بیشتر مواقع، رزومه اولین ارتباط شما با کارفرماست؛ بنابراین مطمئن شوید که تاثیری مثبت و حرفهای میگذارد. به عبارت دیگر، رزومه ابزار تبلیغاتی است که کارفرما را مشتاق به ملاقات با شما میکند. کارفرما تمایل دارد بدون اینکه مجبور باشد اطلاعات غیرمرتبط و طولانی رزومه را بخواند، تشخیص دهد که شما برای فرصت شغلی مورد نظر، مناسب هستید یا نه. بنابراین یک رزومه ایدهآل باید شفاف، حاوی اطلاعات درست و دقیق، مرتبط با نیازمندیهای موقعیت شغلی مورد نظر و متمرکز بر یک زمینه مشخص باشد.
هنگام تهیه رزومه، به نکات زیر توجه داشته باشید:
- تا حد ممکن رزومه خود را در یک صفحه آماده کنید، مگر اینکه سوابق قابل توجهی در زمینه کاری خود داشته باشید. در صورتی که رزومه شما دو صفحهای است، توجه داشته باشید که حتما دو صفحه کامل و مرتبط باشد.
- فونت رزومه را ساده و رسمی انتخاب کنید، معمولا B Nazanin یا Tohama مناسب است.
- در صورت ارسال الکترونیکی رزومه، حتما فایل رزومه را با فرمت PDF ارسال کنید.
- اطلاعات مهم را پررنگ کنید (نام، آدرس، عنوان شغلی، دستهبندیهای اصلی).
- هر اطلاعاتی که در رزومه وارد میکنید، احتمال دارد در مصاحبه حضوری، در مورد آنها از شما سوال شود؛ بنابراین اطلاعاتی را وارد کنید که بتوانید بدون تامل در موردشان پاسخگو باشید.
- یک اشتباه در رزومه ممکن است باعث از دست دادن موقعیت شغلی شود؛ کیفیت و دقت رزومه، نشاندهنده کیفیت کار و میزان حرفهای بودن شماست. اگر اشتباهی در رزومه وجود داشته باشد، از نظر کارفرما، شما فاقد دقت کافی در کار هستید.
- سوابق شغلیتان را بهطور خلاصه و مشخص بیان کنید و اگر مهارتی را لیست میکنید، حداقل باید سه مثال در تایید آن داشته باشید.
- تخصصهای مربوط به کامپیوتر، تکنولوژی و همچنین تجارب مربوط به کارهای تیمی و گروهی را پررنگ کنید.