میزان اهمیت زکات در مذاهب اسلامی
در تاریخ : 95.06.01
سرزمین آریایی : برکت دارایی در پرداخت زکات است و ده ها حدیث و آیه قرآنی که که به اهمیت زکات اشاره دارند. کلیه مذاهب اسلامی در وجوب زکات تاکید دارند و تنها برخی شباهتها و تفاوت های بسیار کم در جزئیات آن از سوی مذاهب مختلف وجود دارد که در ادامه تفاوتهها و شباهتهای میان مذاهب اسلامی را بیان کرده ایم که مشاهده خواهید نمود.
الف. شرایط وجوب زکات از نگاه فریقین
مذهب شیعه:
1. مالک؛ باید بالغ، عاقل و آزاد باشد و بتواند در آن مالی که زکاتش واجب است، تصرف کند.در غیر این صورت زکات واجب نیست.
2. مال مورد نظر به مقدار نصاب باید برسد.
مذهب اهل سنت:
1. از شرایط وجوب زکات بلوغ و عقل است و بر طفل و مجنون زکات واجب نیست، اما ولیّ و سرپرست آنها باید زکات را از اموالشان بدهد (فقط مذهب حنفی مخالف این مطلب است).
2. مال مورد نظر به مقدار نصاب باید برسد.
ب. اموالی که به آن زکات تعلق میگیرد
در اینکه شتر، گاو و گوسفند متعلق زکات هستند، بین مذاهب اتفاق نظر وجود دارد. همچنین اتفاق نظر وجود دارد که در اسب و قاطر و الاغ؛ زکات نیست و تنها مذهب حنفی در اسب نیز زکات را واجب دانسته است.
همچنین در طلا و نقره بین مذاهب اتفاق نظر وجود دارد که بدان تنها خمس تعلق میگیرد. شیعه معتقد است که زکات فقط در مسکوکات است نه در شِمش طلا یا طلاهای زینتی اما چهار مذهب اهل سنت اتفاق نظر دارند که در شمش طلا (طلای غیر مسکوک و غیر زینتی) زکات واجب است اما در اینکه آیا در طلای زینتی هم زکات واجب است یا نه؟ اختلاف دارند.
ج. زکات زراعت و میوهها
حنفیه میگویند: در تمام چیزهایی که از زمین میروید بهجز چوب و گیاه خشک و نِی زکات واجب است.
مالکیه و شافعیه نیز میگویند: زکات در همه چیزهایی که قابلیت ذخیرهسازی برای مئونه خانواده را دارد؛ مانند گندم، جو، خرما، کشمش و... واجب است.
حنابله میگویند: در هر زراعت یا میوهای که قابلت کیل و وزن شدن داشته باشد؛ زکات واجب است.
مذهب شیعه بر این نظر است که: زکات فقط در گندم و جو و خرما و کشمش واجب است.
د. زکات مال التجاره
در بین مذاهب اهل سنت اتفاق نظر وجود دارد که به مال التجاره (مالی که با آن تجارت و کسب سود میکنند) زکات تعلق میگیرد. ولی در مذهب امامیه چنین چیزی واجب نیست.
هـ. مستحقین زکات
با توجه به اینکه در قرآن میفرماید: «زکاتها، مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانى است که براى [جمعآورى] آن زحمت میکشند، و کسانى که براى جلب محبّتشان اقدام میشود، و براى [آزادى] بردگان، و [اداى دین] بدهکاران، و در راه [تقویت آیین] خدا، و واماندگان در راه؛ این، یک فریضه [مهم] الهى است؛ و خداوند دانا و حکیم است».
تمام مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که مستحقین زکات؛ همین هشت صنف موجود در این آیه هستند. البته نظرات مذاهب نسبت به تعریف و توضیح این هشت صنف مختلف و متفاوت است.
مذهب شیعه:
1. مالک؛ باید بالغ، عاقل و آزاد باشد و بتواند در آن مالی که زکاتش واجب است، تصرف کند.در غیر این صورت زکات واجب نیست.
2. مال مورد نظر به مقدار نصاب باید برسد.
مذهب اهل سنت:
1. از شرایط وجوب زکات بلوغ و عقل است و بر طفل و مجنون زکات واجب نیست، اما ولیّ و سرپرست آنها باید زکات را از اموالشان بدهد (فقط مذهب حنفی مخالف این مطلب است).
2. مال مورد نظر به مقدار نصاب باید برسد.
ب. اموالی که به آن زکات تعلق میگیرد
در اینکه شتر، گاو و گوسفند متعلق زکات هستند، بین مذاهب اتفاق نظر وجود دارد. همچنین اتفاق نظر وجود دارد که در اسب و قاطر و الاغ؛ زکات نیست و تنها مذهب حنفی در اسب نیز زکات را واجب دانسته است.
همچنین در طلا و نقره بین مذاهب اتفاق نظر وجود دارد که بدان تنها خمس تعلق میگیرد. شیعه معتقد است که زکات فقط در مسکوکات است نه در شِمش طلا یا طلاهای زینتی اما چهار مذهب اهل سنت اتفاق نظر دارند که در شمش طلا (طلای غیر مسکوک و غیر زینتی) زکات واجب است اما در اینکه آیا در طلای زینتی هم زکات واجب است یا نه؟ اختلاف دارند.
ج. زکات زراعت و میوهها
حنفیه میگویند: در تمام چیزهایی که از زمین میروید بهجز چوب و گیاه خشک و نِی زکات واجب است.
مالکیه و شافعیه نیز میگویند: زکات در همه چیزهایی که قابلیت ذخیرهسازی برای مئونه خانواده را دارد؛ مانند گندم، جو، خرما، کشمش و... واجب است.
حنابله میگویند: در هر زراعت یا میوهای که قابلت کیل و وزن شدن داشته باشد؛ زکات واجب است.
مذهب شیعه بر این نظر است که: زکات فقط در گندم و جو و خرما و کشمش واجب است.
د. زکات مال التجاره
در بین مذاهب اهل سنت اتفاق نظر وجود دارد که به مال التجاره (مالی که با آن تجارت و کسب سود میکنند) زکات تعلق میگیرد. ولی در مذهب امامیه چنین چیزی واجب نیست.
هـ. مستحقین زکات
با توجه به اینکه در قرآن میفرماید: «زکاتها، مخصوص فقرا و مساکین و کارکنانى است که براى [جمعآورى] آن زحمت میکشند، و کسانى که براى جلب محبّتشان اقدام میشود، و براى [آزادى] بردگان، و [اداى دین] بدهکاران، و در راه [تقویت آیین] خدا، و واماندگان در راه؛ این، یک فریضه [مهم] الهى است؛ و خداوند دانا و حکیم است».
تمام مذاهب اسلامی اتفاق نظر دارند که مستحقین زکات؛ همین هشت صنف موجود در این آیه هستند. البته نظرات مذاهب نسبت به تعریف و توضیح این هشت صنف مختلف و متفاوت است.
اسلام کویست
دسته بندی : مطالب خواندنی » مذهبی
بازگشت