ورود به سایت

 

پیشگیری از دیابت بارداری با این منابع خوراکی

در تاریخ : 95.06.13
فیس بوک
تویتر
گوگل پلاس
فیس نما

پیشگیری از دیابت بارداری با این منابع خوراکی

سرزمین آریایی : دیابت بارداری ، بیماری است که امروزه در میان بسیاری از زنان باردار شایع شده و رو به ازدیاد است. این مساله ، به علت مصرف و عدم مصرف برخی مواد غذایی در رژیم روزانه زنان باردار بوجود آمده و مطالعه ای که توسط محققان UCSF (دانشگاه کالیفرنیا - سان فرانسیسکو) به انجام رسیده است، نشان می‌دهد که یک ماده شیمیایی به نام سروتونین نقش بسزایی در جلوگیری از شیوع دیابت بارداری در زنان باردار ایفا می‌کند. سروتونین از یک اسید آمینه به نام تریپتوفان تولید می‌شود که به وفور در غذاهای با پروتئین بالا وجود دارد. تنها کاری که زنان باردار می بایست در طول دوران بارداری انجام دهند ، پیروی از رژیم غذایی حاوی مواد دارای سروتونین می باشد.


سروتونین چگونه از دیابت بارداری جلوگیری می‌کند؟
بارداری تغییرات زیادی در متابولیسم بدن ایجاد می‌کند. انرژی مورد نیاز جنین با افزایش سطح مقاومت به انسولین در بدن مادر تامین می‌شود. انسولین هورمونی است که مولکول‌های گلوکز موجود در خون را به سلول‌های مولکولی انتقال می‌دهد؛ بنابراین، مقاومت به انسولین باعث می‌شود که مواد مغذی به جای مادر به جنین در حال رشد منتقل شوند. بدن مادر به این مقاومت واکنش نشان داده و با افزایش تولید سلول‌های بتای ترشح‌کننده انسولین از بالا رفتن قند خون جلوگیری می‌کند.
سروتونین، یک ماده شیمیایی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می‌کند. این ماده همان عاملی است که باعث تولید سلول‌های بتا در دوران بارداری می‌شود.
در ادامه با منابع خوراکی مفید و مضر سروتونین آشنا شوید.

مواد غذایی سرشار از تریپتوفان مصرف کنید

بدن ما از طریق تریپتوفان، سروتونین می‌سازد. اگر نمی‌دانید تریپتوفان چیست باید بگوییم که این ماده از طریق مصرف مواد غذایی جذب بدن می‌شود. تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی، گوشت قرمز و ماهی آزاد جزو مواد غذایی حیوانی هستند که سرشار از تریپتوفان اند. از بین مواد غذایی گیاهی نیز پودر اسپیرولینا، سویا، دانه‌ی کنجد و تخمه‌ی آفتابگردان، کاکائو، شکلات سیاه، سیب‌زمینی، موز، برنج، غلات کامل، سبزیجات سبز، آجیل‌ها و بادام سرشار از این ماده‌ می‌باشند. هر چه مصرف این مواد غذایی و جذب تریپتوفان‌تان بیشتر باشد بدنتان سروتونین بیشتری نیز تولید می‌کند.

 

مواد غذایی سرشار از سروتونین میل کنید

کاکائو و شکلات سیاه و همچنین آجیل‌ها، کیوی، آناناس، گیلاس، گوجه‌فرنگی، موز و آلو از بهترین منابع غذایی سروتونین می‌باشند.

 

 

امگا 3 ها را دریابید

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه، امگا 3 ها می‌توانند روی عملکرد سروتونین مغز تأثیر بگذارند. در برخی افراد میزان کم سروتونین با کمبود امگا 3 در ارتباط است. توجه داشته باشید که علاوه بر ماهی‌های چرب مواد غذایی دیگری مانند روغن گردو، دانه‌ی کتان و روغن دانه‌ی کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می‌باشند.

 

 

خوب بخوابید
یک خواب طولانی و عمیق را باید مهم‌ترین عامل افزایش‌دهنده سروتونین دانست.
 
در طول خواب عمیق میزان آزاد شدن سروتونین در مغز و به مصرف رسیدن آن به حداقل ممکن می‌رسد. این زمان فرصت خوبی برای تجدید منابع سروتونین مغز است. به همین دلیل است که وقتی از خواب بلند می‌شوید، احساس می‌کنید می‌خواهید پرواز کنید. راستی اگر می‌خواهید حتما صبحتان را پر انرژی آغاز کنید، قبل از خواب گوشت قرمز هم نخورید.

از مصرف کربوهیدرات‌های ساده بپرهیزید

نان‌های تهیه‌شده از آرد سفید، برنج سفید، آبنبات‌ها و غیره جزو کربوهیدرات‌های ساده محسوب می‌شوند. بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده یعنی مواد غذایی تهیه‌شده از غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، پاستاهای تهیه‌شده از آرد کامل و برنج کامل استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده به خصوص مصرف غلات کامل باعث افزایش میزان سروتونین خون می‌شود.

 

از نوشیدنی قهوه‌ی زیاد بپرهیزید

کافئین یکی از نابودکننده‌های واقعی سروتونین محسوب می‌شود. احتمالاً می‌گویید نوشیدن یک فنجان قهوه باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود اما باید بدانید که این آرامش کاملا موقتی و زودگذر است. اگر آزمایش داده‌اید و مشخص شده است که میزان سروتونین بدنتان کم است بهتر است از نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین بپرهیزید.

 

دور الکل خط بکشید
 به آنهایی که فکر می‌کنند نوشیدن مشروبات الکلی باعث شادابی می‌شود، می‌گوییم الکل هزاران ایراد کوچک و بزرگ در مغز شما ایجاد می‌کند که یکی از آنها افت محسوس سروتونین است.

در معرض آفت‌کش‌ها قرار نگیرید
 مواد آفت‌کش و برخی پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی نظیر بیوفنل‌های پلی‌کلراید را نیز از یاد نبرید زیرا اگر در کارخانه تولید این مواد کار می‌کنید یا فروشنده و مصرف‌کننده آنها هستید، حتما در معرض خطر کاهش سروتونین مغز و عوارض ناشی از آنها قرار دارید.

 

از مصرف کربوهیدرات‌های ساده بپرهیزید

نان‌های تهیه‌شده از آرد سفید، برنج سفید، آبنبات‌ها و غیره جزو کربوهیدرات‌های ساده محسوب می‌شوند. بهتر است از کربوهیدرات‌های پیچیده یعنی مواد غذایی تهیه‌شده از غلات کامل مانند نان سبوس‌دار، پاستاهای تهیه‌شده از آرد کامل و برنج کامل استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده به خصوص مصرف غلات کامل باعث افزایش میزان سروتونین خون می‌شود.

بازگشت
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما : *
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
پرسش :
حاصل جمع دو با دو به حروف چند می شود ؟
پاسخ : *
حیات وحش و دیدنیهای ایران و جهان( مشاهده تمام مطالب )