مدیران زن و تشویق خوب و بد
سرزمین آریایی : مدیریت یکی از اموری است که امروزه مرد و زن نمی شناسد و بسیاری از زنان در این عرصه موفق تر از مردان عمل می کنند. برای اینکه یک مدیر خوب و موفق باشیم و پرسنل از شما تبعیت داشته باشند ، یک عامل از سایر عوامل مدیریت اهم تر می باشد که آن تشویق کارمندان در موقعیت های بجا و تقدیر از کار ، خلاقیت ، و ... به اندازه متعادل و ایجاد انگیزه و ترغیب سایر کارکنان می باشد. در ادامه مواردی که برای موفق شدن هرچه بیشتر یک مدیر زن و بطور کل مدیران مفید واقع می شود را شرح داده ایم.
اول از همه یادتان باشد علت تشویق را باید مشخص کنید.
اگر کارمندتان کاری را بخوبی انجام داده، برای تشویق حتماً به کار اشاره کنید تا بداند برای چه تشویق شده. این کار به توجه بیشتر کارمندتان به طرحهای مشابه کمک میکند و سعی میکند همان رویه را ادامه دهد.
نه زیاد تشوق کنید و نه کم.
مدیرانی که عادت ندارند از فعالیتهای خوب کارمندانشان قدردانی کنند موفق نیستند اما مدام و بیدلیل تشویق کردن آنها هم از شما مدیر خوب نمیسازد. تشویق دائمی تأثیرش را به مرور از دست میدهد و بیتوجه به کارهای خوب کارمندان هم آنها را بیانگیزه و دلسرد میکند.
اگر میخواهید کارمندی را تشویق کنید بهتر است بین بقیه همکاران باشد.
این کار هم باعث ایجاد احساس بهتر در کارمندتان میشود و هم بقیه را برای انجام کارهای بهتر ترغیب میکند و رقابت سالم ایجاد میشود. فقط یادتان باشد برای تشویق یکی از کارمندانتان، او را با دیگران مقایسه نکنید و از دیگران نخواهید همه مثل او باشند! این کار حس حسادت در بینشان ایجاد میکند.
تشویق باید با کار فرد متناسب باشد.
برای یک کار کوچک و معمولی پاداش مالی بزرگ در نظر نگیرید یا انجام یک کار بزرگ و مهم را با یک دستت درد نکند ساده تشویق نکنید! این هنر شماست که پیدا کنید کدام تشویق متناسب با کدام کار است. به این شکل کارمندانتان میدانند برای انجام هر کار مثبت و خاصی منتظر چه تشویقی باید باشند.
هرچیز زمان مناسب و طلایی خود را دارد.
اگر کارمندتان طرحی را بخوبی انجام داده تا دیر نشده از او تشکر و قدردانی کنید. زمان که بگذرد این کار اثرش را از دست میدهد و چون انتظار کارمندتان برای این تشویق طولانی شده، دیگر تشویق چندان برایش مفید نیست و تأثیر اولیه را ندارد برعکس ممکن است دلگیر و دلزده شده باشد. زمان طلایی را فراموش نکنید.
حواستان به همه کارمندان و کارهایشان باشد.
اگر مدام بابت هر کاری از یکی از آنها تشکر کنید و کارهای بقیه را نادیده بگیرید یا خیلی به آن توجه نکنید، منتظر اختلاف بین کارمندانتان باشید چون به مرور احساس میکنند شما آنها را نمیبینید و کارهایشان ارزشی ندارد.
ایران بانو