ورود به سایت

 

دانلود رایگان سریال رقص روی شیشه فصل اول

دانلود مسابقه رالی ایرانی 2

دانلود رایگان سریال احضار

کوفته ریزه کاشانی

در تاریخ : 93.09.11

طرز تهیه کوفته ریزه کاشانی ها

 

 


طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کوفته ریزه کاشانی ها


 


 

به سراغ شهرستان کاشان و یکی از غذاهای اصیل این خطه دوست داشتنی کشورمان می رویم؛ غذایی که ارزش تغذیه ای بسیاری دارد و آشنایی با آن می تواند محافظ سلامت شما و اعضای خانواده تان باشد...

 

راستی، هیچ می دانستید که کاشانی ها موقع غذا خوردن چه عادت هایی دارند؟ می دانید میوه مورد علاقه شان چیست؟ 

● عادت غذایی کاشانی ها

بیشتر کاشانی ها به گوشت و انواع آبگوشت علاقه دارند و یکی از اولین چیزهایی که در عادات غذایی آنها به چشم می خورد، این است که آبگوشت ها را مانند خورشی غلیظ سرو می کنند و با شویدپلو می خورند. برخی از آنها حتی خوردن کله پاچه را نیز به همین روش ترجیح می دهند. میوه شماره یک کاشانی ها هندوانه است و یکی از عادات دیگر آنها خوردن میان وعده ای به نام «خیارسرکه» است؛ به این ترتیب که حجم زیادی از خیار را پوست می کنند و بعد از خرد کردن، در کاسه ای پر از سرکه خانگی می ریزند و دور هم آن را می خورند. عادت غذایی دیگرشان، مصرف کاهو با سرکه شیره است؛ به این ترتیب که به جای سکنجبین، شیره را با سرکه و آب (البته با نسبت های مشخصی) مخلوط می کنند و سپس کاهوها را در آن می زنند و میل می کنند.

 


● نکته خانه داری

می توانید کوفته ریزه هایتان را در کمی کره سرخ کنید تا غذایتان عطر بهتری پیدا کند. در ضمن سیب زمینی هایتان را نیز می توانید با قاشقی مخصوص به شکل گلوله هایی در آورید تا ظاهر غذایتان زیباتر شود.

 

کاشانی ها در فصل گوجه سبز معمولا به جای آب گوجه فرنگی به این غذا گوجه سبز می زنند و این غذا را ترش مزه میل می کنند.

 

● مـواد لازم (برای۴ نفر)

▪ گوشت چرخ کرده/ ۴۰۰ گرم/ ۶۶۰ کیلوکالری

 

▪ پیاز بزرگ/ ۱ عدد/ ۲۰ کیلوکالری

▪ سیب زمینی/ ۲ عدد/ ۱۶۰ کیلوکالری

 

▪ آب گوجه فرنگی/ ۴ لیوان/ ۱۰۰ کیلوکالری

▪ نعناع تازه خرد شده/ ۲ لیوان/ ۵۰ کیلوکالری

 

▪ روغن کانولا/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۲۷۰ کیلوکالری

▪ نمک، فلفل سیاه و زردچوبه/ به میزان دلخواه / ۰ کیلوکالری

 

 

● طـرز تـهـیـه

 

ابتدا پیاز را رنده و سپس آن را با گوشت مخلوط کنید. آنگاه ادویه های یادشده و نعناع تازه را اضافه کنید و به شکل گلوله هایی به اندازه یک گوجه سبز درآورید. بعد، در کمی روغن، آنها را تفت بدهید تا خوب بپزند. سپس سیب زمینی های نگینی شده را اضافه کنید و آب گوجه فرنگی در آن بریزید و بگذارید محتویات غذا روی حرارت ملایم گرم شوند و آب نسبتا غلیظی به دست آید.

 

● این غذا چند کـالـری دارد؟

این غذا در مجموع دارای ۱۳۰۰ کیلوکالری انرژی است و در صورتی که آن را به ۴ قسمت تقسیم کنید به هر نفر ۳۲۵ کیلوکالری خواهد رسید.

 

 

● خواص گوشت چرخ کرده

 

فرمی از گوشت قرمز که چربی بیشتری دارد، گوشت چرخ کرده است که البته می توان با گرفتن چربی های مرئی گوشت و استفاده بیشتر از گوشت گوساله، میزان چربی را پایین آورد. با وجود همه اینها، ۳۰ گرم از این نوع گوشت دارای ۵۵ کیلوکالری انرژی است و یک واحد گوشت به حساب می آید. این ماده غذایی منبع پروتئین، آهن و ویتامین B۱۲ است بنابراین باید در برنامه غذایی هفتگی باشد. جالب است بدانید که مطالعات نشان داده اند بیشترین میزان ویتامین B۱۲ در گوشت گوساله وجود دارد بنابراین توصیه می شود که آن را بیشتر مورد استفاده قرار دهید به خصوص اگر سالمند، باردار یا شیرده هستید، بیماری کبد دارید یا سیگار می کشید زیرا در این صورت نیاز به این ماده مغذی در شما افزایش یافته است. فراموش نکنید که این ویتامین در متابولیسم چربی ها دخالت دارد، به سنتز میلین یا غلاف محافظ اعصاب کمک می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

 

 

● خواص گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به دلیل ویتامین C و بتاکاروتن فراوان و البته پتاسیم ارزش تغذیه ای فراوانی دارد. به طوری که عادت به خوردن آن نه تنها از بروز بسیاری از سرطان ها جلوگیری می کند بلکه فرآیند پیری را به تاخیر انداخته و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت کم می کند. به این دلیل عادت به خوردن آن به تمامی گروه های سنی به خصوص آقایان میانسال توصیه می شود زیرا این دسته از افراد در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند و با خوردن گوجه فرنگی احتمال ابتلا به این بیماری در آنها پایین می آید. در این بین هستند افرادی که گوجه فرنگی دوست ندارند اما ریختن این سبزی در غذا برای آنها آزاردهنده نیست بنابراین می توان گوجه ها را پس از پوست گیری، رنده کرده و به جای رب و آب در غذا استفاده کرد به این ترتیب هم ارزش تغذیه ای غذا بالا می رود و هم نیاز روزانه شما تامین خواهد شد.

 

 

● خواص نعناع

 

حتما می دانید که نعناع یکی از سبزیجات پرمصرفی است که همیشه پای ثابت سبزی خوردن است؛ یک گیاه بوته ای چندساله که انواع مختلفی دارد. از خواص طبیعی آن می شود به این موارد اشاره کرد: ضد تهوع، ضد استفراغ، ضد ویروس تبخال، ضد خارش، ضد تب، بازکننده برونش و رفع کننده احتقان، صفرا آور و خارج کننده سموم بدن. یکی دیگر از خواص نعناع، مسکن بودن آن است. ضمن اینکه هیچ گونه عارضه جانبی یا حساسیتی بعد از مصرف این سبزی تا به حال گزارش نشده است. بنابراین، می توان علاوه بر فیبر که در تمامی سبزی ها یافت می شود با خوردن آن از فواید یاد شده نیز بهره برد. فقط یادتان باشد که هر لیوان نعناع خرد شده یک واحد سبزی به حساب آمده و دارای ۲۵ کیلوکالری انرژی است.

 

● همراه این غذا

کاشانی ها این غذا را با ترشی و سبزی خوردن فراوان و نان تردی که به نام نان گندم یا جوی کاشانی شهرت دارد و نسبتا بزرگ و خشک است، میل می کنند. در صورت دسترسی به این نان، آن را از دست ندهید؛ چرا که طعم غذایتان لذت بخش تر و متفاوت تر خواهد شد.

 

 

● اگر فشارخون دارید

 

نمک را به هیچ عنوان به این غذا اضافه نکنید و میزان نعناع را به عنوان یک طعم دهنده بالا ببرید. گوجه فرنگی مصرفی تان را نیز بیشتر کنید و به جای گوشت قرمز چرخ کرده، از گوشت مرغ چرخ کرده استفاده کنید.

 

● اگر فرزندتان بدغذاست

کوفته قلقلی از غذاهای مورد علاقه بچه هاست و شما می توانید گوشت را به این شکل به بچه های بدغذا بخورانید. افزودن سیب زمینی می تواند کمبود کالری این گروه سنی را تامین کند و خوردن این غذا با کمی نان (تهیه شده با آرد کامل) وعده غذایی کاملی برایتان خواهد ساخت.

 

 

● اگر اضافه وزن دارید

 

میزان چربی مصرفی تان را کمتر و میزان سیب زمینی تان را محدود کنید و حتی در صورت داشتن گوجه سبز، می توانید این میوه را هم در غذا بریزید. در ضمن، مصرف نانتان را نیز به حداقل برسانید و در کنارش از سبزی های پرفیبری مانند هویج، قارچ و کلم بروکلی بهره ببرید.

 

منبع سلامت 

 

دسته بندی : هنر » آشپزی
بازگشت
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما : *
پرسش :
پایتخت ایران کدام شهر است ؟
پاسخ : *
پست های ویژه