ورود به سایت

 

سوال و جوابهایی درباره غسل

در تاریخ : 94.03.05

غسل

سرزمین آریایی http://ariae.ir: در غسل لازم است تمام ظاهر بدن شسته شود و اگر به اندازه سر مویى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است (البتّه نباید به وسوسه‏هاى شیطانى اعتنا کرد)، ولى شستن جاهایى از بدن که دیده نمى‏شود، مثل توى گوش و بینى و داخل دهان، واجب نیست‏. و جایى را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست ولى احتیاط در شستن است‏. اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست‏. کف پا نیز باید در غسل شسته شود. هم  چنین موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى‏شود، باید بشوید و بنا بر احتیاط، شستن موهاى بلند هم لازم است


 

سوال: آیا در غسل، می‌توان بعضی از اعضای بدن را ترتیبی و بعضی را به صورت ارتماسی شست؟

در انجام غسل، شستن برخی از اعضا به صورت ترتیبی و بقیه به صورت ارتماسی، مانعی ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:


حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):

اشکالی ندارد.


حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):

شستن برخی از اعضا به صورت ترتیبی و بقیه به صورت ارتماسی مانعی ندارد.


حضرت آیة الله العظمی سیستانی(مد ظله العالی):

اشکال ندارد.

 

سوال: غسل دادن چه جاهایی از بدن لازم است و غسل دادن چه جاهایی از بدن لازم نیست؟

در غسل لازم است تمام ظاهر بدن شسته شود و اگر به اندازه سر مویى از بدن نشسته بماند، غسل باطل است (البتّه نباید به وسوسه‏هاى شیطانى اعتنا کرد)، ولى شستن جاهایى از بدن که دیده نمى‏شود، مثل توى گوش و بینى و داخل دهان، واجب نیست‏. و جایى را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن، شستن آن لازم نیست ولى احتیاط در شستن است‏. اگر سوراخ جاى گوشواره و مانند آن به قدرى گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست‏.
کف پا نیز باید در غسل شسته شود. هم  چنین موهاى کوتاهى را که جزء بدن حساب مى‏شود، باید بشوید و بنا بر احتیاط، شستن موهاى بلند هم لازم است. (با استفاده از توضیح المسائل مراجع،ج1 ، صص 221و 222)

 

سوال: اگر انسان برای غسل كردن آب در اختیارش باشد، ولی عمداً مدت دو سه روز همینطوری نماز بخواند، حكمش چگونه است؟

جواب: در مورد سوال، نمازهایی كه خوانده است باطل است و باید قضای آن را به جا آورد و از گناه خود نیز توبه نماید. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1, ص247, استفتائات مقام معظم رهبری)

 

سوال: بعد از غسلی كه انجام داده‌ام و لباس‌هایم را پوشیده‌ام متوجه لكه خونی در اثر خراشی بر روی دست خود شده‌ام، مقدار خون كم است وظیفه چیست؟

جواب: اگر خون قبل از غسل بوده و هنوز باقی مانده است، به جهت نجس بودن محل، غسل او صحیح نیست و اگر بعد از تمام شدن غسل خون آمده است غسل صحیح است لكن هر كجای دست و یا لباس كه با رطوبت مسریه به محل خون رسیده است نجس می‌باشد و باید آن را آب كشید. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1, ص60, س129)

 

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:

سوال: غسل در زیر باران صحیح است؟

ج) غسل ترتیبى اشکال ندارد و آب باران را هم جزو آب غسل حساب کنید.‏

 

سوال: آیا حدث اصغر در اثناى غسل باعث باطل شدن غسل مى‌‌گردد؟

ج) حدث اصغر در اثناى غسل به صحّت غسل ضرر نمى‌رساند و لازم نیست که غسل از ابتدا شروع شود، ولى در غسل جنابت چنین غسلى کفایت از وضو براى نماز و سایر اعمالِ مشروط به طهارت از حدث اصغر نمى‌نماید.

 

سوال: آیا مى‌‌توان یك غسل را به چند نیّت انجام داد؟ مثلاً غسل روز جمعه و شهادت و جنابت را با هم انجام داد و یك غسل كنیم؟

ج) اشكال ندارد.

 

سوال: آیا در اثناء غسل مى‌‌توان دوباره نیّت همان غسل را كرد و از نو شروع كنیم؟

ج) اگر غسل باطل نبوده است، مشروع نیست مگر بخواهد احتیاط کند که در این صورت مى‌‌تواند در میان غسل دوباره اعضاى شسته شده را به نیّت غسل احتیاطاً بشوید به شرط آن که منجر به وسواس نشود.

 

سوال: خانمى صورتش آرایش دارد، بعد از انجام غسل متوجه مى‌‌شود كه هنوز موارد آرایشى پاك نشده است. البته هنگام غسل كردن اصلاً یادش نبوده كه صورتش آرایش دارد و بعداً متوجه مى‌‌شود، آیا غسل او درست است؟

ج) در صورتى كه مواد آرایشى مانع از رسیدن آب به بدن باشد، باید دوباره غسل كند.

 

سوال: اگر شخصى در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتیبى شک کند که آیا مقدارى از طرف راستش را خوب شسته یا نه آیا باید دوباره غسل کند؟

ج) در فرض سوال، به شک اعتنا ننموده و غسل صحیح است.

 

سوال: اگر شخصى غسل جنابت بر او واجب شده باشد و غسل را انجام داده باشد و بعد از اتمام یافتن غسل متوجه شود كه مانعى بر روى بدن او وجود داشته باشد (تكه‌اى از منى) كه آب به آنجا نرسد باید چه كارى انجام دهد.

ج) غسل او در فرض مرقوم ناقص است و باید مانع را از بدن برطرف کرده و محل را تطهیر نماید و سپس به نیّت تکمیل غسل، آن محل را آب بریزد و اگر در سمت راست بوده، مجدداً تمام سمت چپ را بنابر احتیاط واجب به نیّت غسل بشوید.

 

سرزمین آریایی http://ariae.ir

 

تبیان

دسته بندی : مطالب خواندنی » مذهبی
بازگشت
 نظر دهید :
نام شما : *
ایمیل شما : *
نظر شما : *
پرسش :
پایتخت ایران کدام شهر است ؟
پاسخ : *
حیات وحش و دیدنیهای ایران و جهان( مشاهده تمام مطالب )